Äntligen är ÅNGESTHELGEN över

2015-04-07

EN HELG FOKUSERAD PÅ GODIS

Påskhelgen är ÅNGESTHELGEN

En helg fokuserad på godis, choklad, mat och efterrätter. En helg fylld av ångest. Innan påsken har börjat är tankarna kring allt ätande (påskgodis, familjemiddag, att man skall ge bort påskgodis genom påskägg m.m.). Sedan godiset överallt: på kontoret, i affärerna, på GYMMET. Dessutom bakade jag (och min kusin) efterrätt till påskmiddagen.

bakning muffins

Själv kraschade jag. Första kraschen på länge. Fick choklad av en person. Enda godiset jag fick. Men det räckte. En trigger jag inte kunde motstå efter att ha utkämpat ett jättekrig med bakning och tre olika efterrätter.  Givetvis åt jag allt. Sen blev det kylskåpsrensning. Men inte direkt ”onyttigt”. Hamburgerost, parmesan, jordgubbar, äpple, stjärnfrukt och cream cheese (lågfett).  Värsta var nog att jag kräktes tre gånger under natten. Så ovan är kroppen med fett och socker.

Men såhär i efterhand. Var det svaghet, längtan eller en effekt av ett alltför stramt förhållningssätt till godiset? Förbud är av ondo, det har jag varit inne på tidigare. Förbud skapar

påskägg Påskkorg

Stor eloge till de på jobbet som gav mig en stor korg med frukt och grönt istället för det klassiska godisägget.

 

 påskpotatis potatisärdetnyasvarta

En LÄRDOM för livet

Samtidigt så var det ett bra test. Det var nog dags att konfrontera godsaker (”skärpmat”) – med tanke på att jag bakade igår och det fanns godis, glass och muffins samt två olika pajer hos syrran var kraschen liten.

desserter skräpigabajen

Jag är människa. Människa och mänsklig. Dessutom kom jag ganska snabbt upp i sadeln igen. Efter att ha sovit alldeles för länge i söndags så missade jag lunch (åt frukost vid 12-tiden). Men på måndagen så samlade jag ihop alla måltidspoäng jag kunde. Idag är det tisdag – och nu är det rutiner, som vanligt.

Det där med RUTINER och huruvida mitt måltidsschema är tråkigt

Ni som följer mig på sociala medier Google+ +HampusWidén Twitter @hamwid Facebook /hamwid  /Potatismannen.nu LinkedIn /hamwid har säkert reflekterat över att mina måltider ser tämligen liknande ut:

Kyckling, köttfärs. Kyckling. Köttfärs. Ägg. Havregryn. Potatis. Potatis. Potatis. Tomater. Krossade tomater. Passerade tomater. Champinjoner. Potatis.

Men faktum är att jag tycker om att äta så. Och är lite av en periodare.

Just nu är det främst:

Potatisburgarelock/potatisbullar. Potatismos. Luftfriterad (ActiFry) potatis.

Nästan jämt gör jag smaschburgare av angusfärs, kycklingburgare eller pulled chicken. I olika kombinationer. Ibland lax. Ibland annan fisk. Lite för sällan. Därför äter jag alltid Vitamin-D samt Omega 3.

VitaminD omega

 

Det är inte tråkigt att äta ENFORMIGT

Men RUTINERNA gör mig trygg. Det är ett sätt att hantera vardagen. Och i övermorgon har jag klarat 39 veckor (+/- 2-3 veckor på resande fot). Nu kan jag faktiskt äta en lunch eller middag på stan. Äta hos en vän/familjemedlem utan större ångest. Utan särskilt mycket kompensation.

Avokado-substitut

Jag har dessutom gjort ett utbytesschema för min middagsavokado – för att skapa en vissa frihet (kokosmjölk, ägg, parmesanost, mozzarella m.m.) skapar en rätt stor i matlagnings- /efterrättsväg.