Arbetslöshetsbloggen – telefonintervju och design

Arbetslöshetsbloggen, inlägg 12, dag 16, 2016-03-23

Först vill jag berätta att jag har en intervju bokad till nästa vecka. Superintressant projekt. Jag vill inte jinxa, hoppas på för mycket eller röja för mycket om uppdraget – men den handlar om produktutbildningar.

Återinkallad till gamla jobbet

Igår fick jag ett sms att jag är tillbaka kallad till kontoret (trots arbetsbefrining) nästa vecka. Att det finns ett uppdrag till mig. Jag är väldigt orolig om att dom vill vuxenmobba mig genom att ge mig uppgifter som inte alls tillhör min arbetsbeskrivning. Samtidigt som jag inte alls tror att de kommer att bete sig så emot mig. För det är inte så jag känner chefen. Hoppas det är någon ny utmaning som jag kan sysselsätta mig med någon dag eller två. Tills dess att jag vet vad jag skall göra med mitt liv. Något som jag funderar på är om huruvida jag kommer få ett påskägg eller inte. Jag såg på Facebook att de andra anställda fick – och eftersom jag fortfarande har rätt till samma förmåner som anställd så bör jag också inkassera ett ägg. Men eftersom jag inte äter godis så spelar det ingen roll – men det är roligt att inte vara utmobbad – så som jag kände mig sista dagarna på plats. Lite som en lägre stående varelse i näringskedjan.

Design

Jag är bra på många saker. Men design är inte en av dem. Jag har mycket att utveckla där så jag skall nog ta tillfället i akt att träna på det. Under hela påskhelgen.

Om du skulle utveckla en mobiltelefonapplikation åt en bredare massa – vad skulle du ha för konkreta tips till mig? Skicka gärna en e-post hw @ domänen.

Telefonintervju, svårare än vanlig

Påväg hem efter morgongymnastiken fick jag ett samtal från en rekryteringsagent på en rekryteringsfirma. Jag blev intervjuad via telefonen. Jag tycker att det var svårare än den arbetsintervju jag var på förra veckan. Anledingen till det är att du måste vara mer koncentrerad och mer verbal än på en vanlig. Du har bara rösten att beskriva dig själv med. Men nu har jag klarat av den biten – så då blir nästa steg att hoppas på en andra, riktig, intervju

Men det var i princip samma sak som tidigare. Gå igenom CVn och prata lite om vad jag gjort genom åren. Sedan konkreta frågor om hur jag definierar kundservice, om jag arbetat med industrier och varför jag skulle vara en bra representant för arbetsgivaren.

En ytterligare sak att nämna i detta är att jag hade gått vidare från just ett urval som fått göra personlighetstester.

För att avrunda

Jag skulle vilja ge mina delge min telefonintervjutaktik:

  • Gå bara med på telefonintervjun om du känner att du har tid/är i en bra mental position – annars be om att få återkomma
  • Lyssna noggrant och tala tydligt
  • Tänk igenom dina svar, babbla inte bara