Att betsämma sig och hur kämpigt det kan vara

Konsten att få tummen ur

Mot nya mål. Sommarformen. Starta dieten på måndag. Flytta. Byta jobb. Resa mera. Vad har du för knep att komma igång?

Mina topp tre lösningar för att lyckas med något

  1. Sätt en tidsram/deadline, annars ”tar jag det imorgon”
  2. Gör målet/aktiviteten/projekten officiellt, ”out and about”-liksom
  3. Ha en belöning redo, visualisera målet/belöningen

För att ta ett exempel

Vi tar mitt projekt jogging, där jag vill uppnå 2-3 pass/v.

  1. Jag ser över min vecka och tänker vilka dagar som är möjlig, den här veckan var det tisdag (fanns inte tid och lite ont i foten p.g.a. hög belastning/ovana), fredag (i Prag) och Söndag (hemma).
    Bästa vore om jag hade fasta dagar: tisdag, torsdag och lördag. 
  2. Idag, tisdag, så regnar det. Johanna skall ut med vänner och äta. Då finns det inget som hindrar en runda (när hon har åkt vid 19-tiden). Alltså sa jag till en kompis att jag skulle jogga när jag kommer hem. Då måste jag göra det. Annars måste jag trassla mig ur det med undanflykter. Och det är ju skönt, när jag bara kommer iväg.
    Att säga det till några kollegor är bättre. Eller skriva på internet.
  3. Belöningen i det här fallet är många: bättre kondition (vilket gör att jag kan träna hårdare i gymmet), bra för hjärnhälsan (vilket gör att jag kommer arbeta bättre). Det jag skulle kunna göra är att slänga in en belöning till mig själv.
    Jag får köpa nya hörlurar när jag snittat 2,5 pass/v. och gjort det i 5 veckor. Ett par trådlösa för 1000 kr.

När jag skrev detta såg jag att det blev väldigt klent. Därför la jag till det i fetstilt. Med en deadline (1) krävs planering. Och vet jag i början av veckan att det inte går tisdag, torsdag och fredag får jag planera in andra dagar direkt. Det är lätt att skapa sig undanflykter (2) såsom ”det är lite kallt”, ”jag måste packa inför pragresan”, ”jag skall tvätta” etc. Alltså styrde jag upp det med att berätta för en vän samt planera (hem, stoppa in tvätten och hänga med Johanna, när Johanna åker så går jag ut samtidigt som henne och kör mitt varv, när jag kommer hem slår jag på pastavattnet och duschar, när jag har duschat så… osv). Belöningen (3) är det svåraste. Men en annan belöning är att jag kan käka lite mer fritt och hålla formen bättre.