Vi BACKAR bara när vi tar sats!

2015-07-01

ATT VÅGA BRYTA RUTINERNA

TränaInteTestaÖkaFrekvensenBakomMinaSolglasögon tröttmössa pride

Ändring av såväl träningsupplägg som kosten. Ni som känner mig vet att jag varit väldigt trött och hängig. Inte så kul att berätta om. Men väldigt trött, hängig, lättretlig, taskig libido, börjat tappa hår på benen och har inte behövt raka mig lika ofta som tidigare (och då har jag redan haft en dålig skägg och hårväxt). Jag har varit hos läkare och testat blodvärden, testosteronvärden, allergier, körtlar m.m. Mina symptom passar in på allt från testosteronbrist till Celiaki. Som hypokondriker och min egen största ångestaccelerator har google inte gjort mig lugnare kan jag berätta. Det är i alla fall inte hjärtat enligt ”min” (jo, jag har en särskild som jag alltid vänder mig till på Thorax, KI i Solna) hjärtsjuksköterska.

SommarGlad Bodybuilding GrillatÄrGodast Potatisboken

Korrigering av TRÄNINGSSYSTEMET igen

Givetvis har jag inte helt kunnat släppa konsumtionen av träningsartiklar, de två senaste jag läst handlar egentligen om att inte jaga personbästan i varje pass och att öka träningsfrekvensen. Efter att ha läst: http://www.styrkelabbet.se/trana-inte-testa/ samt http://tyngre.se/artiklar/traeningsfrekvens-split-eller-helkroppspass/ så har jag insett att en ökad träningsfrekvens med sänkta krav på ”personbästa i varje pass” troligtvis är modellen för fortsatt utveckling. Efter att ha överöst Philip med tonvis av frågor och förslag har vi landat i ett upplägg där jag skall sänka kraven på att konstant slå mina tidigare resultat, träna över-/underkropp varannan dag samt vila på söndagarna. Dessutom har är flera extra övningar  bortplockade.

En vecka in på spliten känns det bar. Lämnar inte gymmet helt knäckt efter passen, men på veckobasis förflyttar jag fler kilogram än tidigare.

FinInförMiddagen ViUtanförAG HängerMedDietmästarensBil FinaVännerMiddag

Kött, köttigare, KÖTTIGAST

Kraschat några kvällar i rad. Valt att äta kött och spenat varje dag (lunch, middag) för att få upp mina järnvärden (blodvärden). Efter samtal med min hjärtsjuksköterska så föreslog hon att jag skulle fokusera på järnrik mat (kött, lever, leverpastej m.m.). Så jag gick på köttmåttet (200g rå) istället för kycklingmåttet (250g rå).

Insåg igårkväll att jag gjort ett räknefel när jag ätit flankstek istället för kyckling. Flankstek är 4,6g fett/100g (1,5 g vid filé [lunch] och 5 g vid färs [middag]). När det är ”köttdag” skall jag äta lite ”fetare” (upp till 12%). Till lunch har jag tagit ca 150 g (grillad) och till middag ca 200 g (grillad). Motsvarande kycklingmängd är råvikt: lunch 190 g (150 gram tillagad) och middag 250 g (200 gram tillagad). Problemet är att flankstekentappat mindre vätska än kycklingen och alltså borde jag inte tagit så lite mat.

Och jag ”kraschar” oftast med det som ”saknas” i förhållande till min vanliga matplan (som dietmästaren satt upp). Och mitt sug (”krasch” mat)? Fett och protein. Så det har blivit extra proteinshakes, kakao och lite jordnöttsmör.

kladdkakan kött1 kött2 kött3

KÖTTKYLSTÖMNING – första buffén på evigheter

I lördags var vi på Restaurang AGs (Allmänna Galleriet) årliga köttkylstömning (Beef Steak Dinner). Jag kan inte sticka under stol med att jag hade väldigt mycket ångest långt innan detta (säkert en vecka). Kött är gott. Fri tillgång. Dessutom baljor med pommes frites och en rejäl laddning med kladdkaka efteråt. Ja, ni förstår.

beefsteakdinner EnBaljaMedPommes kladdkaka ChefenHimself

Men utgången? Jag klarade det. Testade allt som de ställde framför mig. Åt lagom. Kladdkakan var dessutom gudomlig. Men åt bara en liten bit. Kavajen gick att ha knäppt även på hemvägen (vilket aldrig går när jag hetsätit) och jag kan käkade dessutom ett ordentligt kvällsmål innan jag gick och la mig.

Tips på vägen:

  • Fuska inte med planen, skall du äta 2500 kcal ät 2500 kcal, inte 2000 – det kommer bita dig i rumpan
  • För att bli bättre måste du ibland ta ett steg bakåt, ungefär som du växlar ned innan en omkörning för att få tryck
  • ”Därför att man dör till slut och det är lika bra att leva fullt ut.” Så skrev Philip under sin instagrambild när de besökte Noma (en av världens bästa restauranger)