Den ANDRA sidan myntet

2015-05-12

PRECIS LIKADANT FAST HELT TVÄRTOM

Tänkte jag skulle berätta en historia om en vän som lider av samma problem som jag själv. Ännu en man i sina bästa år med idiotiska demoner som begränsar hans potential.

Omänskligt MÄNSKLIG – på den andra sidan vågen

Jag har hela den här bloggen fokuserat på mig själv och min resa tillbaka till livet. Och att jag har en skev bild av mig själv  Så gott som hela mitt liv har jag konstant tyckt att jag är tjock, smal, fet, spinkig, muskulös, tunn, klen, stark, svag, mjuk och tämligen misslyckad – oavsett vem eller vad jag jämför med. Aldrig nöjd trots att jag inte är klenast, inte fetast, inte fulast, inte starkast, inte svagast eller sämst på något sätt. Jag är bra på många saker. Många fler än jag själv låter mig tycka. Ändå är min vikt och min kropp mer fiende än vän. Men jag är per definition ”smal” (har ett BMI, även om det måttet lämnar massor att önska, på 23-24).

Jag har en vän. Tidigare bekant. Nu en av de viktigaste personerna i mitt liv. Jag saknar honom varje dag vi inte hörs av. Jag längtar tills vi kan ses igen (vi bor på olika orter och lever helt olika liv). Den här personen är ett socialt geni. Han utbildar och föreläser inom försäljning. Dessutom är han mentor och omedveten inspiratör. Jag har sett honom föreläsa. Så jag vet. Det finns inte en publik han inte kan trollbinda. Inte en människa som tycker illa om honom – förutom – HAN SJÄLV. Sin egna störta fiende. Varför? Han tycker att han är tjock.

lättviktare Mens helth

Tjock… Ta orden till din mun och försök beskriva någon du tycker om med de orden? Det går inte, längre. Jag har tidigare berättat om hur jag hade fobi för feta människor – men det var inte dem jag var rädd för – det var att bli tjock igen – alltså mig själv. Men hursomhelst. Det är svårt att kalla någon nära för ”tjock”, ”fet” eller ”äcklig”. Inte sant. Exakt. Men den här helt fantastiska människan säger det om sig själv.

Tjock och STARK

Att han sedan kan lyfta en mindre bil och är stark i övrigt spelar ingen roll, i hans tankar. Han är ändå misslyckad, i sina egna ögon. Varje dag utkämpar han en kamp mot sina demoner. Nya planer. Nya försök. Kostscheman som är omöjliga att hålla (för lite föda), träningsscheman som inte hinns med (försök driva flera företag, vara familjefar och träna flera gånger/dag) men framförallt är det värdelösa mätinstrumentet badrumsvågen. Den ger ångest, hela tiden. Om vågen visar för högt så blir han nedslagen. Så börjar det om, nya mål och satsningar. Min vän är garanterat inte ensam. Jag har varit där och är där stundtals oavsett vad vågen visar (det skiljer säkert 25 kilo mellan oss – och vi har samma problem).

Det som FUNGERAR fungerar

Tyvärr är det lite av raketforskning för vissa. Att hitta sin väg. Jag är lärt mig massor under dessa tio månader sedan jag påbörjade min resa med Dietmästaren. Jag vet vad jag måste göra (äta regelbundet) och vad jag inte får göra (hoppa över måltider). Vilka livsmedel som är ”triggers” och vilka som är OK att ha hemma. Men framförallt att en dålig dag kan följas av flera bra, så länge välmåendet är i fokus.

Jag önskar jag kunde hjälpa honom. Jag vill verkligen. Vi påbörjade en modell vi kallade WinnerLifeStyle. Det handlade just om att identifiera sina styrkor, lära sig leva med sina svagheter och göra smarta prioriteringar i vardagen.

Aftonbladet 2 Aftonbladet 1

En dålig vecka gör inget LIV

Efter Amsterdam har jag haft riktigt svårt att komma tillbaka till rutinerna. Det har varit födelsedagskalas. Jag har haft lakrits (en present) hemma. Jag åt väldigt lite i Amsterdam och blev ”smal” snabbt. Många saker som i slutändan givetvis schabblat till det i huvudet på mig. Fullkomligt ur fas. Men ibland går det upp och ibland går det ned. Det viktigaste jag kan göra nu är att fortsätta kämpa med planen. Dessutom lyckades jag slå ett repetitionsbästa i en av mina marklyftsvarianter. Och det kändes lätt. Så all mat jag har ätit är nog inte helt förgäves. Hellre tjock och glad än smal coh deprimerad.

Mina tips:

  • Se till att glädjas över någonting, varje dag
  • Tala om för människor du bryr dig om dem, det behövs
  • Om du har svårt att få ihop mat, träning m.m. – fråga någon som kan
  • Ät mer potatis, det är näringsrikt, mättande och går att variera i mängder