En ÅRSKRÖNIKA kring halvåret

2016-07-19

YTTERLIGARE ett år som FRISK

Blir jag någonsin frisk från dessa ätstörningar? Det är faktiskt svårt att säga. Det jag vet är att jag tar några steg framåt och något mindre steg bakåt. Ibland kan det rasa och jag ramlar ned tre-fyra kanske till och med FEM steg. Men sannolikt har jag säkert klättrat sju steg upp ur det helveteshål som ätstörningarna är. Låt mig exemplifiera.

Konsten att hitta BALANS i kaoset

Okej, kaos och balans låter som två skilda saker. Kontrapooler. Vilket de också egentligen är. Men det är också i kaoset som det blir som nästa steg utkristalliseras sig som mest. Jag fick panik över hur tung jag blivit (jag började närma mig 80 kilo). Lösningen var såklart att börja ta bort mat. Men det jag tog bort under dagen åt jag på natten. Jag helt enkelt vaknade och åt, och betydligt sämre ”livsmedel” än det jag tog bort på dagen. Exempelvis, när jag plockade bort bananer och avokado så slutade det med att jag åt choklad på natten (fett och socker) eller mackor med smör. Vilket tror ni är bäst? Dessutom blev mängderna troligtvis helt fel. Plockade bort havregryn – samma sak där – kolhydratssug på natten. Lärdom? Kapa inte nödvändiga livsmedel ur min kosthållning. Nu har jag återintroducerat såväl banan, havregryn och avokado i min kosthållning.

Gör OM gör RÄTT

Så, genom att börja äta vanliga saker igen, sånt jag är uppvuxen med och som jag lärt mig älska så har det blivit bättre direkt. Dessutom har jag lagt in mellanmål igen, för att inte gå och längta så länge efter mat att jag blir helt galen när det väl är dags att äta.

Dessutom har jag försökt öka näringsintaget under dagen för att äta mindre kvällsmål. Jag tror detta har hjälpt magen och min sömn rätt rejält. Dessutom slipper jag kämpa med för mycket mat i magen på gymmet på morgonen.

Något NYTT sen SIST?

Vet egentligen inte var jag skall börja. Vi har ju köpt en betydligt större lägenhet (mer än dubbelt så stor faktiskt). Vi bor högst upp i huset, nio fönster i två väderstreck. Jag har slutat mitt tidigare jobb och börjar ett nytt i augusti. Jag har tänkt bli mentor via Frisk och Fri i höst och har hjälpt några personer att bryta dåliga mönster för att hitta nya vägar i livet.

SLUTAT väga maten

Jag har inte slutat väga maten helt. Men gör det betydligt mer sällan. De gånger jag väger käket är snarare för att få i mig tillräckligt, än rädslan för att äta för mycket. Det som jag har dragit ned på är mängden kött/proteiner. Jag tror inte jag behöver ligga på fyra gram protein per kilogram kroppsvikt längre, i alla fall inte genom kött, kyckling, fisk. Utan istället försöker jag äta mer vegetariskt och fyller på proteinerna med vassle under dagen. Det är billigt, smakar helt OK och blir snällare för magen än de stora köttstyckena jag åt tidigare. Men jag har inget emot att äta mycket kött. Men alla dagar kommer jag inte upp i mitt kvarts kilogram till middagen, utan istället kanske det blir 150-200 gram. Men de dagarna jag äter fetare köttslag blir det min vanliga mängd. Kan ju inte kompromissa med min Adana på Amida eller mina hamburgare.

Det jag EGENTLIGEN vill BERÄTTA

Du kan om du vill. Jag kunde. Du kan. Börja i små steg. Processen har för mig sett ut, ungefär såhär:

  1. Strikt kosthållning med många måltider
  2. Testat att minska antalet måltider och ökade mängden vid de inplanerade mattillfällena
  3. Ät på restaurang, hos vänner, familj m.m.
  4. Utmana dina triggers, min är exempelvis glass, choklad, mamma och mormors mat
  5. Byt ut någon av dina standardmåltider mot något helt annat (jag bytte exempelvis ut min lunchkyckling mot kött, sedan mot bönor/kikärtor därefter  havregrynsgröt)
  6. Sluta väg alla måltider, lär dig ”standardmått” (tidigare vägde jag kött, kyckling, potatis, avokado, havregryn m.m.) nu kan jag exempelvis lita på decilitermåttet till havegrynen, antalet potatisar på tallriken/andelen potatis på tallriken, ögonmåtta en biff/kycklingfilé etc.
  7. Träna mer/mindre i omgångar
  8. Våga gå tillbaka till ett beteende du hade tidigare, innan du blev sjuk, exempelvis har jag numera en skvätt mjölk i kaffet på morgonen, tidigare var jag ”rädd” för mjölken

Några ord påvägen:

  • Börja din resa, idag
  • Du kommer inte bli frisk i en handvändning, men såsmåningom
  • jag finns här, hör av dig om du behöver stöd