En morgon som ALLA ANDRA – fast tvärtom

2015-04-09

ATT GÅ I SÖMNEN – ELLER BARA VARA VÄLDIGT VAN VID ATT GÖRA SAMMA PROCEDUR VARJE MORGON

Morgonens AUTOPILOT 

Den mest förvirrade natten på länge. Igår innan jag gick och la mig startade jag min Sonosanläggning på en bra jazzradiokanal, var dock för trött för att slå på sleep-funktionen. Summa summarum somnade jag gott in till tonerna av jazzig musik.

Våga banan

Vaknade jag med ett ryck – av musiken (som varje morgon är Sonosen ställd på några minuter innan larmet för ett mer behagligt uppvaknande) – som vanligt. Samma rutiner varje morgon. Tog ur mobilen och hörlurarna ur laddaren. Passerade matbordet och la mobilen där. Gick ut i köket och knäppte igång espressobryggaren, satte igång spisplattan och ställde på stekpannan. Skivade upp aubergine och lök till dagens lunchlåda och hällde ned det i stekpannan. Drack morgonkaffet, kreatinshaken och åt mina vitaminer.

Gick sedan på muggen. Diggade jazzen som spelades. Övervägde en kopp kaffe till samtidigt som jag borstade tänderna. Fortsatte med att plocka fram en matlåda började jag fundera på jag lyssnade på jazz och inte lugna favoriter (som aldrig spelar jazz) som är den förinställda väckningsradiokanalen.

Kollade på ugnsklockan. Som jag alltid gör innan jag äter min banan (vill få i mig den ca 30 minuter innan kommande träningspass). Den visade 00:38 (alltså 00:28 eftersom jag har den ställd 10 minuter före). Så det var bara stänga av spisen och gå och lägga mig igen.
Fortsätter nöta PROMENADER

Delikatesser  stekpotatiskrydda

Enklast är det att ha ett mål med promenaden. Antingen att ”gå av tidigare” (vid kommunaltrafik). Eller välja en mataffär längre bort. Exempelvis skall jag på lunchen idag gå med ett avtal till ett samarbetsföretag istället för att lägga det med posten.

Promenadpåsöder karljohansvamp

Eftersom jag går långsamt så har jag inte målet att gå en viss sträcka varje dag. Men att jag kommer upp i sammanlagt åtminstone en halvtimme per dag, i genomsnitt.

DagsFörKött NyckelnTillFramgång

 

 

Gymträning är en PRYLSPORT utan facit

Ytterligare en tröskel i vardagen är hålen på mitt lyftarbälte. Vissa dagar är det lättare att knäppa det än andra. Men det var inte vad jag tänkte skriva om.

lyftarbälte mockasiner

Sitter och läser lite ”träningslära” på seriösa sajter. Men råden är många och det verkar inte finnas varken rätt eller fel. Lagom kan inte vara bäst. Det känns orimligt.

Slutsatser från det jag läst: a) Musklerna skall tränas hårt, men helst inte till failure (men precis innan). b) Musklerna skall tränas regelbundet, men inte för ofta då återhämtning behövs. c) En bra rep-range är 6-14 reps för muskelökning i fler än två set, men inte för många.  d) För att öka i styrka går det att träna baslyften bortåt sex dagar/vecka. e) Det är tydligen dumt att understiga två gånger/vecka. f) Men för att träna lyften så träningen skall varieras när det gäller set/rep.

Mina problem ligger nog i rädslan för att vila. Att jag vill slå rekord i varje pass.