FRIHET genom regelbundenhet

2015-02-13

RUTINER OCH REGELBUNDENHET SKAPAR FRIHET

Jag har tidigare varit inne på att regelbundenheten och en hög måltidsfrekvens har skapat en trygghet för mig. Mina problem har varit att jag gillar känslan av att svälta (kontroll), att jag har svårt att känna mättnad (på grund av all hetsätning genom åren), inte vet hur mycket jag skall äta (alla möjliga och omöjliga beräkningsmodeller). Genom den regelbundenhet vi skapade fick jag den tankemässiga friheten – jag slapp gå runt med ångest inför varje måltid om vad och hur mycket jag skulle äta – och kunde fokusera på annat (såsom jobb, vänner, familj, och andra roliga projekt). Yttermera positivt är att stressen över att inte få äta (på väldigt lång tid) försvann. Jag visste att det inom en överskådlig tid fanns ytterligare en måltid att äta. Och sedan ytterligare en. Med de frekventa måltiderna och en bra plan (som fungerat för många) visste jag dessutom att det teoretiskt skulle vara en tillräckligt stor portion för att jag borde bli mätt (ohungrig).

Stå-med-båda-fötterna-på-jorden Livslång-vandring

Placebo är tämligen EFFEKTFULLT

Eftersom jag följer, och har följt, det mesta när det gäller träning, kost och kosttillskott så lider jag s.k. ”optinoja”. Jag misstänker att Dietmästaren tacklat detta genom att låta mig få dricka mina shakes med aminosyror innan/efter träningen, stoppa i mig stora mängder Vitamin-D samt Omega-3. Dessutom har jag vid flertalet tillfällen blivit rekommenderad att inta Glycin tillsammans med Magnesium innan sänggående för bättre sömn/återhämtning – så det är något jag också gör.

Vitaminer-igen Vitaminer

Det mesta av detta är nog (BRO-SCIENCE) på hög nivå och gör nog varken till, eller från, på min nya träningsmängd/-nivå. Men bara att jag tror att det ger en liten effekt gör det värt mödan.

Huruvida KOLHYDRATER är dåligt

Att kolhydrater är boven i dramat till övervikt/fettma är som att säga att fredagen den trettonde är roten till allt ont. Idag är det fredagen den trettonde februari, fredagen den trettonde, fredag, tretton. Otursdag säger många. Turdag anser jag. De dagar då det är fredag och datumet är den trettonde brukar folk som är skrockfulla få panik. Själv är jag född fredagen den trettonde augusti nittonhundraåttiotvå (1982-08-13). Visserligen har jag ett medfött hjärtfel och varit fast i ätstörningsträsket alldeles för länge. Men det är inte en viss veckodags fel. Precis lika lite som att fetma/övervikt beror på kolhydrater. Att sluta med alla typer av kolhydrater för att någon har gått ned i vikt genom att minska sitt intag av kolhydrater är ungefär lika smart som att en alkoholist slutar dricka vatten eftersom det är ”drickandet” som är dennes problem. Alkoholen är alkoholistens problem. Ett intag av mer energi än vad kroppen förbrukar är vad som leder till viktuppgång. Inte kolhydrater per se.

Criminal-minds Äpple-överskott

Det krävs inget geni för att räkna ut att om du försöker pressa i för mycket av något i en behållare, så kommer det ”spilla över”, när det gäller din kropp lagras överskottet som fett. Oavsett om det är protein, kolhydrat eller fett.

sambofet Pepsi-maxi-tbana

Dagens tips:

  • Njut av enkelheten som rutiner och regelbundenheten skapar
  • Om du har en stark tro på att någonting gör att det fungerar extra bra för dig, fortsätt med det
  • Njut av livet, om och om igen