Mardrömmar om MAT

2015-04-13

MATMARDRÖMMAR OCH OMÖJLIGHETEN ATT VÄNJA MIG

Omöjligt att VÄNJA mig vid mitt nya jag

Nu är livet kämpigt. Drömmer mardrömmar om mat. Mardrömmar om min storlek. Mardrömmar om att ha kläder på mig. Mardrömmar om att visa mig bland folk. Samtidigt som jag får ångest av tanken att minska på nuvarande mängd mat. Jag behöver maten. Älskar alla dessa måltider och känslan av att vara mätt och stark.

DontDrinkNFly KycklingBurgerTato

Just när jag trodde jag var FRISK

När jag tänkte att jag var frisk. När önskan över en avspänd kontroll så går allt åt skogen. Det är nu en mentor är viktig. Det är nu jag måste jobba med mig själv. Det är nu jag måste vara stark. Inte sitta och göra ett kostschema för en deff. Inte planera in extrapass med jogging.

Detta är farligt av ur flera aspekter. Kommer jag tappa de styrkeökningar jag gjort? Kommer jag falla in i en negativ spiral igen (eftersom jag går igång på att gå ned i vikt/tappa fett).

Konsten att hitta ENERGIBALANSEN

Jag kommer från lång tid med ett självdestruktivt svältbeteende och har fått ”lära om mig” att äta och kommer alltså inte få deffa på flera år. Men nyfikenheten och jakten på att förstå min egna kropp finns ju kvar.

Det finns en ganska enkel formel för att räkna ut sin ungefärliga energiförbrukning i kcal/dag och det görs i två steg. Steg 1 är den basala förbrukningen av energi i stillhet. Den energi som kroppen förbrukar för att existera. Den räknas ut enligt Harris Bennedict-formeln. Min matematik ser således (69,2 kg, 169 cm, 33 år):

BMR 66 + ( 13.7 x weight in kilos ) + ( 5 x height in cm ) – ( 6.8 x age in years )
=> 66+(13,7*69,2)+(5*169)-(6,8*33) = 1635 kcal/dygn

Sedan finns det en s k ”aktivitetsfaktor” vilken den basala omsättningen multipliceras med. Med tanke på att jag sedan juli har gått upp ca 5,6 kg (motsvarande 600 gram/månad) och äter ca 2800-2900 kcal/dygn borde min aktivitetsnivå vara kring 1,4-1,6 och att jag därför borde vara i energibalans kring 2400 kcal/dygn. De olika aktivitetsfaktorerna 1,2-2,0 samt energiåtgången redovisas nedan.

 BMR/Aktivitet

1,2 1966
1,3 2130
1,4 2294
1,5 2458
1,6 2622
1,7 2786
1,8 2950
1,9 3114
2,0 3278

resa-resa selfie

Priset på mitt RÄKNANDE av kilokalorier

Så fort jag börjar göra dessa beräkningar slår diet-/bantningsautopiloten på. Hungern är som bortblåst och allt jag vill/försöker är att kapa måltider. Direkt. Så, igår (söndag) åt jag endast lunch (sov till halv elva), middag och två (frukt/bär samt kvarg) av tre (skippade kvällsmaten) mellanmål. Normalt brukar jag försöka packa ihop alla måltider och äta dem mer komprimerat. Men igår fuskade jag (kanske för att jag drack en halvliter mjölk med en skopa jordgubbsprotein natten till söndag när jag hade svårt att sova).

Men det är inte bara kroppen (styrkemässigt) som blir lidande. Jag får svårare att sova också när jag inte äter tillräckligt. Så, inatt fick jag ca tre (3) timmars sömn. Antingen beror detta på den sovmorgon jag tog eller på grund av det energiunderskott som jag skapat. ”Hungriga vargar jagar bäst.” Som min chef brukar säga (om säljare). Översatt till mänsklig natur kanske det innebär – i det här fallet – att sinnena skärps för att ”jägaren” inom oss vaknar/blir mer framtonad. Dessutom har jag frusit mest hela dagen. Men det kan också bero på att jag har en annan jacka idag och att det  varit kallare idag än i helgen.

Givetvis var jag trött hela promenaden hem. Rysningar. Känslan av att vara tom i magen. Humöret blir sämre (”brinner i huvudet”). Men jag älskar känslan ändå. FARLIGT!