När BANTARDJÄVULEN kickar in

2015-04-14

FALL INTE FÖR FRESTELSEN – UNDERSKOTT ÖVERALLT

I det här inlägget vill jag belysa hur enkelt det är att falla tillbaka i det dåliga svältbeteendet. Målet var egentligen inte att börja deffa/banta. Målet var att lägga mig på energibalans (den konstant kontinuerliga viktuppgången har börjat kännas alldeles för jobbig). Ursprungstanken var att äta ca 2400-2500 kcal/dygn och se hur jag mår efter en vecka.

Det är flera saker som kan triggat detta. Viktuppgången. Att sommaren snart kommer. Allt tjat om ”sommarformen”, ”beach 2015” m.m.

Som en fix, åtefall inom loppet av några SEKUNDER

Två (2) dagar på kcal-underskott och jag är ”fast”. I söndags var det något omedvetet (~1400 kcal [vilodag innebär minskat intag med ca 450 kcal i ”träningsnutrition”] ) och igår hyfsat medvetet (tyvärr lite för stort fusk~2200 kcal) och idag känner jag mig på topp. Oövervinnerlig. Behöver/kan inte sova. Den härliga känslan av hunger/suget i magen. Att vara frusen och känna mig ”skärpt”. Det triggar mig att hoppa över måltider och röra på mig ännu mer (börjat överväga att jogga). SJUKT!

VARNINGSKLOCKOR och rop på hjälp

Skannar igenom min vänlista på Facebook. Hitta några kloka personer som förstått vidden av mitt problem. Skriver till dem och berättar hur BANTARDJÄVULEN har tagit mig, igen. Uppmuntringar, och utmaningar, att hålla mig till schemat. En fråga om hur jag kommer tillbaka och bryter den negativa trenden. Tillbaka på schemat. Det är den enda planen. Åtminstone att hålla måltidsfrekvensen uppe. Både söndag (frukost och kvällsmål) och måndag hoppade jag över två måltider (förmiddagsmellanmålet och eftermiddagsmellanmålet/bytt mot kvällsmålet).

Hittills (lunchrasten) har jag klarat av träningsmat, frukost, frukt/mellanmål och lunch. Alla rätt!

Kännetecknen över urspårningen är flera. Utöver hur jag rent mentalt ställer om till att räkna kilokalorier i allt jag äter och letar möjlighet till ”extramotion” så funderar på hur jag kan/skall göra andra val för att få ned energiinnehållet i maten. Dessutom letar jag möjligheter/bortförklaringar till att inte äta och framförallt så är en rejäl varningsklocka nattätandet. Lite halvt-om-halvt sovande insåg jag att jag stod och tuggade i mig gurka vid halv-ett-tiden i natt.

parmesanbakpotatis philipsfödelsedagskarameller

När jag bantade som värst var nätterna mest hemska. Dålig sömn och hetsätningar. När hjärnan inte hade samma kontroll över kroppen. Hungern vann över ”självkontrollen”.

Dagens tips:

  • Håll dig till planen
  • Var vaksam över felsteg
  • Inse att du är värdefull, precis som du är