POÄNGTERAR tankeprioriteringar

2015-03-23

POÄNGSKALA FÖR VÄLMÅENDE

Har tidigare nämnt att jag har en poängskala för positivt beteende. Tänkte visa mitt poängsystem nedanför.

poäng

Tankegångarna kring detta är att berömma/belöna bra val. Exempelvis vilodagar, att äta långsamt, att sova länge på morgonen.

Att sätta poäng på LYCKA

Varje dag registrerar jag mina poäng i ett dokument som jag delar med Dietmästaren. Jag  registrerar min mat (om jag hållt mig till systemet) samt mina träningsresultat. Träningsresultaten är roligare.

Poängsummering

 

Lagom VIKTÖKNING över tid

Genom att målmedvetet följt planen noggrant sedan Dietmästaren hjälpte mig att få kontroll på mitt näringsintag har jag månad för månad ökat i styrka, och vikt.

vikt2 vikt

 

 

Sedan i somras, i juni, har jag gått gått upp 5,6 kg motsvarande 600 gram/månad vilket är en stabil viktuppgång. Troligtvis kan jag inte göra detta fortlöpande ökningar på nuvarande kost. Men jag har gått från <1800 kcal (innan Dietmästaren) till 2500 (första veckorna) till ca 3000 (+) kcal/dygn. Här kommer jag nog stanna.

Är du också morgonSNYGG?

Jag tror många har reflekterat över att dom är ”morgonsnygga”. Man är lite längre, lite smalare, lite mindre vätska och lite mer ”tom” i magen. Många av dessa morgnar har ”räddat” mig och min dåliga självbild.

 

ingen-slips resa

 

Fortsätter NJUTA av livet och vara produktiv i vardagen

Något som jag garanterat kan tillskriva maten är att jag orkar göra saker i vardagen. Och min vilosöndag har återigen låtit mig pyssla med lite saker hemma. Fick exempelvis äntligen tummen ur och rensade datorn. Den har varit allmänt buggig, slö och fylld med virus (tror jag). Dessutom har jag klämt en hel del ljudböcker.

ljudbok återställning-av-dator

Dagens tips:

  • Få saker gjort i hemmet/vardagen. Du känner dig produktiv och duktig.
  • Se tillbaka på hur långt du kommit. Ibland blir man hemmablind och missar att uppskatta sina framsteg.
  • Beröm dig själv och alla små steg du gör.